Direktlänk till inlägg 12 juni 2011

Att prioritera sig själv

Av dolphin - 12 juni 2011 21:52

Nu var det ett tag sedan jag bloggade. Den här månaden har varit ganska crazy. Det har varit saker nästan hela tiden. Det är kalas, avslutningssamtal, drop-in fika, picknickar i diverse konstilationer, avslutningsmiddag m m. Ovanpå det har bägge barnen vid olika tillfällen haft feber. Dottern och jag kör kraftig pollenallergi och är ganska deckade av det. Dottern råkade dessutom ramla ner från en klätterställning och fläkte upp båda sina armar. Var sitt stort sår.


Jag försöker dessutom genomföra kursen för bättre självkänsla. Det går sådär. Det är otroligt svårt att ta tid för sig själv. Det är  väl egentligen då det är som viktigast att göra det, men det är svårt. En uppgift var att jobba med något speciellt. Jag tänkte att just egentiden var viktig. Jag gjorde upp ett schema för en vecka, där jag varje dag skrev upp en speciell tid och aktivitet, som var avsatt till bara mig. Gissa hur det har gått? Jag är inne på dag fyra på det schemat och inte lyckats en endaste dag..... Hur svårt ska det vara?


Jag ska försöka att vara snäll mot mig själv och inte se det som ett misslyckande utan som en lärdom. Jag måste försöka att prioritera mig själv ibland inte bara ta hänsyn till alla andra.  Jag kommer nog behöva ytterligare en vecka för att kunna genomföra den här uppgiften.


Lite av syftet med KBT är att bryta och ändra ett beteendemönster. Det är inte lätt att ändra på vare sig sina tankar eller agerande. Det kräver övning. Mycket övning. Dessutom tålamod. Det gäller att försöka att vara snäll mot sig själv. Det gagnar också omgivningen om jag får tid för mig själv. Då blir jag trevligare och gladare mot dem.


Mitt råd för idag är att  "Ge dig själv tid! "

 
 
Piedra (f d Snosse)

Piedra (f d Snosse)

12 juni 2011 22:19

Tid, tålamod och överseende är nog jätteviktig när man ska försöka förändra sig själv och sitt beteende. Jag läste en artikel igår om att man klarar att ändra ETT beteende i taget bara och att det tar typ ett halvår innan man jobbat in det och kan ta tag i nästa.

http://piedra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dolphin - 13 oktober 2011 20:54

Oj, vad trött jag är. Jag är som sagt inne i ett bakslag, som är det längsta och tuffaste sedan väggkraschen. Jag har haft på tok för många stressymtom, så nu har jag fått börja med mediciner igen. Jag som verkligen inte ville det, men insåg att jag ...

Av dolphin - 5 oktober 2011 18:08

Jag har fått ett bakslag och det känns som ett rent h****e. Jag har känt att det varit på gång, men trodde att jag hade kontroll på det. Sömnen har blivit urkass, yr, magont, hyperventilat, panikångestattacker mm. Det är sååå jobbigt.   Förra vec...

Av dolphin - 27 september 2011 11:20


Jag har varit ganska stressad ett längre tag nu och märkt av kroppens signaler väl. Det jag inte gjort är att jag valde att inte ta dem på tillräckligt stort allvar. Kroppen är dock smart. Om man inte lyssnar, så tar den i lite hårdare. Igår på jobbe...

Av dolphin - 19 september 2011 21:19

Att falla tillbaka i gamla vanor är oerhört enkelt. Jag arbetar på samma arbetsplats, som när jag blev utbränd. Förut var jag högst ansvarig där, men nu är jag en vanligt anställd. Jag trivs oerhört bra med att ha fått möjlighet att kliva tillbaka et...

Av dolphin - 29 augusti 2011 21:44

Jag håller just nu på att gå en internetbaserad kurs för att bygga upp självkänslan med hjälp av KBT. Jag har kommit en bit in i kursen och har hamnat i en fas, när jag blir ganska ledsen. Jag har med hjälp av övningar i kursen börjat inse vad mitt e...

Presentation


Här inne kommer ni att kunna läsa om livet efter en väggkrasch, om vägen tillbaka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards