Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Att ta sin kropps signaler på allvar

Av dolphin - 19 maj 2011 19:24

Kroppen är otroligt smart. När det är något som inte stämmer skickar den ut olika typer av signaler. När det gäller stress kan det vara t ex huvudvärk, yrsel, magkatarr, trötthet mm. Tidigare nonchalerade jag dessa signaler helt och hållet. Jag körde bara på. Jag struntade i att kroppen skickade ut olika signaler. De blev mer och mer kraftfulla, eftersom jag vägrade lyssna. Till slut så pass kraftiga att jag var tvungen att uppsöka läkare.


Det borde inte ta så lång tid innan man lyssnar på sin kropp. Varje människa har bara en kropp och den måste man vara rädd om. Ta hand om den och lyssna på vad den behöver. I kroppen ska vi ju leva ganska länge.


Idag känner jag mig oerhört stolt över mig själv. Maj månad är en månad, som för min del brukar vara helt fullspäckad med olika aktivieter. Det är föräldramöten, utvecklingssamtal för barnen, vårfester, grillfester, födelsedagar, barnkalas mm. Just nu är det väldigt mycket. Min kropp har signalerat trötthet ett tag, men jag min dummer har försökt att köra på ändå. Idag accelererade kroppen. Den satte igång en kraftig magsmärta, som höll i sig hela dagen. Jag fortsatte att jobba, trots att jag knappt kunde gå upprät.  När jag kom hem blev jag oerhört yr. Det var tänkt att jag skulle gått iväg på en grej ikväll, som jag egentligen tycker är rolig. Jag velade hit och dit, men yrseln tilltog och jag hade möjlighet att fatta det enda rätta beslutet. Att stanna hemma.


Nu känns det så oerhört skön att jag gjorde det valet. Jag känner mig redan lite bättre. Det är inte alltid bra att fylla kalendern med saker, även om man egentligen tycker de är roliga. Till slut blir det krav och måsten att delta på alla dessa "trevligheter" och då passerar det en gräns, då det inte blir trevligt längre.


Mitt råd till dig är att ta din kropps signaler på allvar. Den visar vad den behöver!

Sköt om Dig!

 
 
Emma

Emma

20 maj 2011 11:36

Hej! Vilken otroligt bra/fin blogg du har! Kika gärna in på min med. Släng gärna in en kommentar med om du har lust med det.

http://www.bloggisEmma.bloggplatsen.se

dolphin

20 maj 2011 16:21

Tack!

 
Hanna

Hanna

20 maj 2011 14:13

Det är väldigt viktigt att ta sin kropps signaler på allvar och inte låta massa trevligheter bli måsten. Att gå och fika skall vara något du gör om du orkar och tycker att det är kul, inget du skall göra för att fylla kalendern. Kloka råd - speciellt i dagens samhälle där vi skall hinna med allt hela tiden.

Ha det bra och hoppas att du slipper magsmärtor pga av stress så länge som möjligt!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dolphin - 13 oktober 2011 20:54

Oj, vad trött jag är. Jag är som sagt inne i ett bakslag, som är det längsta och tuffaste sedan väggkraschen. Jag har haft på tok för många stressymtom, så nu har jag fått börja med mediciner igen. Jag som verkligen inte ville det, men insåg att jag ...

Av dolphin - 5 oktober 2011 18:08

Jag har fått ett bakslag och det känns som ett rent h****e. Jag har känt att det varit på gång, men trodde att jag hade kontroll på det. Sömnen har blivit urkass, yr, magont, hyperventilat, panikångestattacker mm. Det är sååå jobbigt.   Förra vec...

Av dolphin - 27 september 2011 11:20


Jag har varit ganska stressad ett längre tag nu och märkt av kroppens signaler väl. Det jag inte gjort är att jag valde att inte ta dem på tillräckligt stort allvar. Kroppen är dock smart. Om man inte lyssnar, så tar den i lite hårdare. Igår på jobbe...

Av dolphin - 19 september 2011 21:19

Att falla tillbaka i gamla vanor är oerhört enkelt. Jag arbetar på samma arbetsplats, som när jag blev utbränd. Förut var jag högst ansvarig där, men nu är jag en vanligt anställd. Jag trivs oerhört bra med att ha fått möjlighet att kliva tillbaka et...

Av dolphin - 29 augusti 2011 21:44

Jag håller just nu på att gå en internetbaserad kurs för att bygga upp självkänslan med hjälp av KBT. Jag har kommit en bit in i kursen och har hamnat i en fas, när jag blir ganska ledsen. Jag har med hjälp av övningar i kursen börjat inse vad mitt e...

Presentation


Här inne kommer ni att kunna läsa om livet efter en väggkrasch, om vägen tillbaka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards