Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

Förstärkta sinnesintryck

Av dolphin - 15 maj 2011 21:38

När jag var som allra sjukast var alla sinnesintrycken kraftigt förstärkta. Ljud var för mig det allra jobbigaste. Det kunde vara när t ex barnen lekte och pratade normalt, kändes det oehört högt. Det liksom skar i mina öron, kändes det som.

 

Jag minns vid  ett tillfälle när barnen lekte. Samtidigt skulle maken dammsuga. Jag satt i soffan och försökte vila. Plötsligt fick jag spel. Det kändes som om någon skar med en kniv i mina öron och jag visste inte var jag skulle ta vägen. Jag höll för öronen det hårdaste jag kunde och kröp ihop i fosterställning och bara låg där. Länge. Länge.  


När någon satte på vattenkranen i köket kunde jag också flippa ur. Det lät så oerhört starkt i mina öron. Radio var inte att tänka på att lyssna på. Jag kunde inte hantera de olika ljuden, som kom därifrån. Något jag aldrig tänkt på tidigare, var att de i nästan alla affärer spelar musik. Det var helt omöjligt för mig att överhuvud taget vistas i sådana butiker. Film kunde jag titta på någon gång ibland, men om det var en "snabb" film med för mycket hopp mellan olika klipp och för hög musik gick det inte.

 

Om jag befann mig på ett ställe med lite sorl i bakgrunden kunde jag inte föra ett normalt samtal. Jag kunde inte urskilja vad den andre sade. Alla ljud var lika starka både rösten och bakgrundssorlet.  


Nu så här ett bra tag efteråt känns allt det där så konstigt. Jag har fortfarande så svårt att förstå att jag kunde reagera så starkt, som jag ändå gjorde. Jag kan dock fortfarande känna "rester" av de symtomen. Dock inte lika starkt. Jag märker att om jag är inne i en lite mera stressad period, så förstärks alla sinnesintrycken.

 

Det gäller att försöka kunna hantera det och lära sig själv att kunna minimera sinnesintrycken, genom att vara i "snälla" miljöer.

 

Var rädd om Dig!

 
 
Morrigan

Morrigan

16 maj 2011 16:28

Låter som när man har tinnitus i början och man inte tål några ljud alls för allt låter så högt. (Fick det 2009 nämligen)

http://kaosteori.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dolphin - 13 oktober 2011 20:54

Oj, vad trött jag är. Jag är som sagt inne i ett bakslag, som är det längsta och tuffaste sedan väggkraschen. Jag har haft på tok för många stressymtom, så nu har jag fått börja med mediciner igen. Jag som verkligen inte ville det, men insåg att jag ...

Av dolphin - 5 oktober 2011 18:08

Jag har fått ett bakslag och det känns som ett rent h****e. Jag har känt att det varit på gång, men trodde att jag hade kontroll på det. Sömnen har blivit urkass, yr, magont, hyperventilat, panikångestattacker mm. Det är sååå jobbigt.   Förra vec...

Av dolphin - 27 september 2011 11:20


Jag har varit ganska stressad ett längre tag nu och märkt av kroppens signaler väl. Det jag inte gjort är att jag valde att inte ta dem på tillräckligt stort allvar. Kroppen är dock smart. Om man inte lyssnar, så tar den i lite hårdare. Igår på jobbe...

Av dolphin - 19 september 2011 21:19

Att falla tillbaka i gamla vanor är oerhört enkelt. Jag arbetar på samma arbetsplats, som när jag blev utbränd. Förut var jag högst ansvarig där, men nu är jag en vanligt anställd. Jag trivs oerhört bra med att ha fått möjlighet att kliva tillbaka et...

Av dolphin - 29 augusti 2011 21:44

Jag håller just nu på att gå en internetbaserad kurs för att bygga upp självkänslan med hjälp av KBT. Jag har kommit en bit in i kursen och har hamnat i en fas, när jag blir ganska ledsen. Jag har med hjälp av övningar i kursen börjat inse vad mitt e...

Presentation


Här inne kommer ni att kunna läsa om livet efter en väggkrasch, om vägen tillbaka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards