Direktlänk till inlägg 30 maj 2011

Nu är det dags!

Av dolphin - 30 maj 2011 22:40

Jag har under min sjukdomstid tvingats att arbeta mycket med mig själv för att bli bättre. Jag har fått ändra många av mina beteenden och det har varit en oerhört tuff resa. Något jag fortfarande inte bearbetat är min oerhört låga självkänsla. Jag minns att jag i början av det här året satte upp några mål. Jag bestämde först att jag skulle få ta det lugnt ett tag och bara vara i vardagen, utan att hålla på att jobba med mig själv.


Jag bestämde också att jag när jag känner mig tillräckligt bra måste ta tag i min dåliga självkänsla. Jag har dragit på det, för att jag vet att det kommer att bli tufft. Det präglar så stor del av min vardag och mina beteenden. Jag har funderat på om jag ska gå i terapi eller försöka med självhjälpsprogram på nätet eller genom att läsa någon bok om det. Jag har velat länge och dragit mig för det, men idag kände jag att mitt liv inte håller längre om jag inte gör något åt det här för mig stora problemet.


Det är tufft att tycka att man själv är värdlös. Det är jobbigt att känna att man är dum i huvudet. Det är jobbigt att hela tiden känna sig arg på sig själv och misslyckad. Jag känner inte längre så stor tillfredsställelse i att prestera så himla bra i alla situationer. Jag blir bara så trött på mig själv, när jag hela tiden upprepar det beteendet att försöka vara så himla bra. Att ta på mig så mycket ansvar. Att alltid finnas till hands för alla andra, utom för mig själv.  Känner mig lite snuvad på konfekten, när jag inte längre blir tillfredsställd av andra människors lovord och komplimanger. Jag har blivit medveten om mitt problem, men kan inte göra något åt det helt själv. Jag behöver hjälp!


Idag bestämde jag mig för att prova ett självhjälpsprogram på nätet. Det är Livanda som har det. Det är inriktat på KBT. Ikväll har jag gjort de första övningarna. Det känns, som om det kommer att bli en tuff resa, men nödvändig. Jag har tänkt att ge det här åttaveckors programmet en chans. Om jag känner att det inte fungerar kommer jag söka mig till en psykoterapeut, för jag måste ta tag i det här nu.


Idag är början på resten av mitt liv. Jag vill kunna må bättre. Jag vill kunna känna mig nöjd med mig själv. Min resa börjar nu. Idag.


To be continued.

 
 
Piedra (f d Snosse)

Piedra (f d Snosse)

31 maj 2011 08:00

Att jobba med sig själv för att försöka hitta - skapa kanske är ett bättre ord - en bättre självkänsla är en lång och svår process, tycker jag, där man ständigt halkar tillbaka i gamla mönster. Skriv gärna vad du tycker om KBT i det avseendet. Jag går själv i psykoterapi.

http://piedra.bloggplatsen.se

 
Jenny Dang

Jenny Dang

31 maj 2011 10:28

lycka till :)

http://darkjewel.bloggplatsen.se

 
Cecilia

Cecilia

31 maj 2011 18:18

Jag önskar dig all lycka!
Det är svårt att finna självkänsla, jag har själv en kass sådan. Det tar tid att bygga upp. Att förlora självkänsla tar inte lång tid.
Kämpa på!

http://www.ceciliadarling.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dolphin - 13 oktober 2011 20:54

Oj, vad trött jag är. Jag är som sagt inne i ett bakslag, som är det längsta och tuffaste sedan väggkraschen. Jag har haft på tok för många stressymtom, så nu har jag fått börja med mediciner igen. Jag som verkligen inte ville det, men insåg att jag ...

Av dolphin - 5 oktober 2011 18:08

Jag har fått ett bakslag och det känns som ett rent h****e. Jag har känt att det varit på gång, men trodde att jag hade kontroll på det. Sömnen har blivit urkass, yr, magont, hyperventilat, panikångestattacker mm. Det är sååå jobbigt.   Förra vec...

Av dolphin - 27 september 2011 11:20


Jag har varit ganska stressad ett längre tag nu och märkt av kroppens signaler väl. Det jag inte gjort är att jag valde att inte ta dem på tillräckligt stort allvar. Kroppen är dock smart. Om man inte lyssnar, så tar den i lite hårdare. Igår på jobbe...

Av dolphin - 19 september 2011 21:19

Att falla tillbaka i gamla vanor är oerhört enkelt. Jag arbetar på samma arbetsplats, som när jag blev utbränd. Förut var jag högst ansvarig där, men nu är jag en vanligt anställd. Jag trivs oerhört bra med att ha fått möjlighet att kliva tillbaka et...

Av dolphin - 29 augusti 2011 21:44

Jag håller just nu på att gå en internetbaserad kurs för att bygga upp självkänslan med hjälp av KBT. Jag har kommit en bit in i kursen och har hamnat i en fas, när jag blir ganska ledsen. Jag har med hjälp av övningar i kursen börjat inse vad mitt e...

Presentation


Här inne kommer ni att kunna läsa om livet efter en väggkrasch, om vägen tillbaka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards