Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Att komma till insikt.

Av dolphin - 29 augusti 2011 21:44

Jag håller just nu på att gå en internetbaserad kurs för att bygga upp självkänslan med hjälp av KBT. Jag har kommit en bit in i kursen och har hamnat i en fas, när jag blir ganska ledsen. Jag har med hjälp av övningar i kursen börjat inse vad mitt eget beteende gör med min självkänsla. Jag har hamnat i en ond cirkel, som det nu börjar bli dags att bryta.


Jag har insett att det mesta, som jag gör går ut på att söka bekräftelse hos andra att jag är ok. Jag har bara sett den kortsiktiga belöningen, när folk runt omkring mig berömmer mig för min duktighet eller mitt sätt att vara eller göra i olika situationer. Jag har stärkts genom deras kommentarer. Kortsiktigt.


Långsiktigt bryter det ner mig. Jag känner mig missnöjd med mig själv och varför jag agerade som jag gjorde.


Genom programmet har jag fått sätta upp risksituationer, när jag agerar utifrån den kortsiktiga belöningen utan att tänka på hur det blir långsiktigt. Jag har fått sätta upp stategier för hur jag ska hantera dessa risksituationer, för att inte hamna i mitt gamla invanda mönster.


Nu börjar en tuff, tuff resa när det är dags att försöka förändra det här beteendet. Jag måste, för min egen skull. Det är dags för mig att börja leva ett liv, där jag tycker att jag själv är bra som jag är. Det är dags att lära om att jag är värdefull för den jag är, inte för att jag får bekräftelse av andra.  Det är en tuff resa, men jag ska klara den. Jag måste det för min egen skull.


Du är också värdefull. Du är värdefull för att Du är Du. Var rädd om Dig!

 
 
Piedra

Piedra

30 augusti 2011 09:01

Bra att du jobbar med din självkänsla! Det kan vara en lång och snårig väg många gånger men är väl värt det. Vad de inte alltid tar upp i KBT är frågan varifrån ens dåliga självkänsla kommer, vilket jag tycker är en nödvändig del av processen. Den dåliga självkänslan har man ju många gånger fått av sina föräldrar, och när man väl inser det så inser man också att den dåliga självkänslan egentligen inte är min egen och då blir den lättare att släppa. Det finns ju inget barn som är fött med dålig självkänsla. Små barn brukar ju leva väldigt självklart och ta sin rättmätiga plats. Lycka till på vägen mot en bättre självkänsla!

http://piedra.bloggplatsen.se

dolphin

30 augusti 2011 16:33

Hej! Jag håller med dig. Det är väl det negativa med KBT att de bara fokuserar på det egna beteendet. Det är trots allt det enda, som går att påverka. Jag tror att om man vill veta mera och bearbeta varifrån det kommer måste man nog gå i psykoterapi. Det kan nog vara svårt att klara av själv. Just nu provar jag KBT och har lovat mig själv om inte det hjälper mig ska jag söka vidare hjälp, för nu ska jag börja leva.
Kram

 
Ingen bild

J

30 augusti 2011 13:29

Jag läser också KBT.
Lycka till ♥

dolphin

30 augusti 2011 16:28

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dolphin - 13 oktober 2011 20:54

Oj, vad trött jag är. Jag är som sagt inne i ett bakslag, som är det längsta och tuffaste sedan väggkraschen. Jag har haft på tok för många stressymtom, så nu har jag fått börja med mediciner igen. Jag som verkligen inte ville det, men insåg att jag ...

Av dolphin - 5 oktober 2011 18:08

Jag har fått ett bakslag och det känns som ett rent h****e. Jag har känt att det varit på gång, men trodde att jag hade kontroll på det. Sömnen har blivit urkass, yr, magont, hyperventilat, panikångestattacker mm. Det är sååå jobbigt.   Förra vec...

Av dolphin - 27 september 2011 11:20


Jag har varit ganska stressad ett längre tag nu och märkt av kroppens signaler väl. Det jag inte gjort är att jag valde att inte ta dem på tillräckligt stort allvar. Kroppen är dock smart. Om man inte lyssnar, så tar den i lite hårdare. Igår på jobbe...

Av dolphin - 19 september 2011 21:19

Att falla tillbaka i gamla vanor är oerhört enkelt. Jag arbetar på samma arbetsplats, som när jag blev utbränd. Förut var jag högst ansvarig där, men nu är jag en vanligt anställd. Jag trivs oerhört bra med att ha fått möjlighet att kliva tillbaka et...

Av dolphin - 4 augusti 2011 21:40

Jag har sedan min krasch i väggen försökt att jobba mycket med mig själv och analysera varför jag har blivit, som jag har blivit. Jag tyckte att jag haft en schyst barndom utan konstigheter, men har nu insett att det är helt annorlunda.   Jag ble...

Presentation


Här inne kommer ni att kunna läsa om livet efter en väggkrasch, om vägen tillbaka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards