Direktlänk till inlägg 9 april 2011

Att lyssna på sin kropp

Av dolphin - 9 april 2011 16:19

Jag har genom den hårda skolan fått lära mig att jag måste lyssna på min kropps signaler och ta dem på allvar. Arbetsveckorna tar på krafterna och jag behöver stor del av helgen till att vila upp mig på.

I förmiddags gick sonen och jag till en större matbutik och storhandlade. Handla är ganska påfrestande för mig, men idag gick det bra i butiken i alla fall. När jag kom hem var jag i alla fall helt slut och då menar jag HELT slut. Det fanns inga krafter kvar till någonting, så det var bara att lägga sig och vila. Det är så svårt att acceptera att jag ibland orkar så lite.

Resten av dagen har jag tillbringat i soffan slumrandes. Jag blir väldigt arg på mig själv att det går så mycket tid till att vila, men det verkar som om jag just nu inte har något val. Det är så mycket saker jag vill och borde göra, men krafterna finns inte.

Ikväll har vi sedan länge bjudit hem middagsgäster. Känner inte alls för det nu. Vet att jag kommer bli ännu tröttare efteråt, samtidigt är det roligt och trevligt att träffa dem.



 
 
Alexandra

Alexandra

11 april 2011 10:02

Oj vad jag känner igen mig i din blogg. Svårigheter med att spara på energin så den inte tar slut mitt på dagen. I mitt fall beror det förmodligen på en ADHD diagnos men ändå.
Och känslan av att man alltid alltid måste göra massa bra saker för att känna sig bra. Att alltid prestera och jag vill ju helst också få det bekräftat så fort jag gjort något bra för annars nervärderar jag mig själv och tycker jag är kass ändå.
Kommer följa din blogg!
Kramar!

http://bkcv.bloggplatsen.se

dolphin

11 april 2011 19:49

Det där med dålig självkänsla är klurigt. Jag har alltid tänkt att jag behöver prestera bra, för att vara bra. Precis som du skriver vill jag också varje gång få det bekräftat för mig genom andra.
Nu försöker jag att lära mig att man kan vara bra, utan att göra bra. Det är dock inte lätt. Det är ett helt nytt sätt att tänka för mig.
Kul att du vill följa min blogg!

 
Gröngöling

Gröngöling

11 april 2011 15:12

Hej Dolphin!
Kul att se din blogg!
Jag har också blivit utmattad och känner igen vad du beskriver, att bli så totalt trött att man inte kan göra annat än vila, och att man får dåligt samvete av det också! Knasigt eller hur?
Jag jobbar bara halvtid men tycker till och med att det är jobbigt.
Så bra att du försöker lyssna på din kropp. Det är nog enda sättet. Men så svårt! När man vill vara duktig först och främst.
Man får påminna sig själv hela tiden.
Och nu påminner jag dig om att du ska vara snäll mot dig och att du är värd jättemycket! Utan prestationer.
Lycka till!

http://grongoling.bloggplatsen.se

dolphin

11 april 2011 19:47

Tack! Visst är det svårt! Jag övar varje dag. Har kommit en bit på väg, men det är inte lätt. Det handlar nog mycket om att acceptera tröttheten och inte värdera den.
Att vara snäll mot sig själv är svårt. För mig i alla fall. Jag har haft en tendens att bry mig om och engagera mig i alla andra mycket mera. Det är viktigast att börja med sig själv, annars kan man inte hjälpa andra.

 
Baraa

Baraa

11 april 2011 15:36

Ett av de bästa inläggen. Jag försöker också betona vikten av att lyssna på kroppen!

http://person.bloggplatsen.se

dolphin

11 april 2011 19:44

Tack! Det är såå viktigt, men väldigt svårt.

 

dolphin

11 april 2011 19:43

Tack!

 
Ewa

Ewa

11 april 2011 20:52

Att inse att jag inte längre orkar lika mycket som förut är bland det svåraste som jag är tvungen att lära mig. Det är inge' kul.....

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

dolphin

11 april 2011 21:07

Visst är det frustrerande. Jag är ändå tacksam över att min kropp till slut sade ifrån att det inte går att ge 110 % hela tiden.
Min terapeut gav mig liknelsen kamikaze-pilot. Jag körde till max tills jag stupade med livet, som insats. Det är inte värt det. Mitt liv är värt mer än så har jag insett.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dolphin - 13 oktober 2011 20:54

Oj, vad trött jag är. Jag är som sagt inne i ett bakslag, som är det längsta och tuffaste sedan väggkraschen. Jag har haft på tok för många stressymtom, så nu har jag fått börja med mediciner igen. Jag som verkligen inte ville det, men insåg att jag ...

Av dolphin - 5 oktober 2011 18:08

Jag har fått ett bakslag och det känns som ett rent h****e. Jag har känt att det varit på gång, men trodde att jag hade kontroll på det. Sömnen har blivit urkass, yr, magont, hyperventilat, panikångestattacker mm. Det är sååå jobbigt.   Förra vec...

Av dolphin - 27 september 2011 11:20


Jag har varit ganska stressad ett längre tag nu och märkt av kroppens signaler väl. Det jag inte gjort är att jag valde att inte ta dem på tillräckligt stort allvar. Kroppen är dock smart. Om man inte lyssnar, så tar den i lite hårdare. Igår på jobbe...

Av dolphin - 19 september 2011 21:19

Att falla tillbaka i gamla vanor är oerhört enkelt. Jag arbetar på samma arbetsplats, som när jag blev utbränd. Förut var jag högst ansvarig där, men nu är jag en vanligt anställd. Jag trivs oerhört bra med att ha fått möjlighet att kliva tillbaka et...

Av dolphin - 29 augusti 2011 21:44

Jag håller just nu på att gå en internetbaserad kurs för att bygga upp självkänslan med hjälp av KBT. Jag har kommit en bit in i kursen och har hamnat i en fas, när jag blir ganska ledsen. Jag har med hjälp av övningar i kursen börjat inse vad mitt e...

Presentation


Här inne kommer ni att kunna läsa om livet efter en väggkrasch, om vägen tillbaka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<<
April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards