Direktlänk till inlägg 21 april 2011

Dålig självkänsla

Av dolphin - 21 april 2011 21:37

Min självkänsla är ganska låg och jag skulle vilja bygga upp den, men det är verkligen inte lätt. Jag vet inte om jag är tillräckligt modig för att ta tag i och analysera vad det verkligen beror på just nu.


Jag mår oerhört mycket bättre, när jag känner mig bekräftad och sedd. Det känns så mycket bättre, när någon säger att jag gjort något bra.  Då känner jag mig mera värdefull. Jag vet att det inte borde vara så egentligen, men det är så.


Just nu funderar jag på om jag ska byta jobb eller inte. Jag har en utbildning, som verkligen efterfrågas nu och stor erfarenhet. Jag sökte två jobb, blev kallad till två intervjuer och fick två jobb. Det får mig att må så himla bra. Att någon verkar gilla just mig. Att någon kan kämpa och verkligen försöka övertala mig, just mig,  att börja jobba hos dem. Det får mig att känna mig så oerhört speciell. Det känns som jag är värd mycket mera då.


Jag vet inte egentligen om jag vill byta jobb, men nu vet jag i alla fall att möjligheten lätt finns. Det roliga är också på min nuvarande arbetsplats att min närmaste kollega verkligen försöker att övertala mig att stanna kvar där. Det får också mig att må bra. Att det är så många, som efterfrågar just mig. Det är ju bara JAG. Jag, som oftast känner mig mest bara dum och inte värd någonting. Jag som tycker att jag oftast bara säger massa knäppa och dumma saker. Jag som inte kan någonting. Att det kan finnas så många människor, som kämpar för att få mig  att jobba med dem.


Suck... Jag har verkligen lovat mig själv att ta tag i min självkänsla, för jag vet att det är fel att känna och tänka så här. Jag borde tycka att jag är värd något, utan att få det bekräftat av andra. Jag borde känna att jag är värd något, utan att prestera.


För ett tag sedan gick jag i terapi och fick där ett bra boktips. "When perfect isn´t good enough". Det är en bra självhjälpsbok. Jag började att jobba med övningar i den under tiden jag gick i terapi, men har inte jobbat vidare sedan jag slutat i terapin. Jag vet att det finns mycket, som bottnar i min barndom till att min självkänsla är så dålig. Jag känner dock inte att jag är stark nog för att orka analysera det just nu.





 
 
Janet

Janet

22 april 2011 20:48

Hej,
Har läst många av dina inlägg när jag nu dök på din blogg. Det var som att läsa om mig själv....sjukt! Kraschade själv för ca 6 år sen och fick också en sköldkörtelsjukdom konstaterad strax därefter. Har gått igenom ganska mycket i mitt liv, barndom och framåt. Känner igen mig så väl i t ex det du skriver om självkänsla osv. Och prestationsfällan, det är liksom "allt eller inget". Är du inte bäst - du är du inget...typ. Sjukt, men så är det. Man vet ju allt så förnuftigt, men att sen använda det i praktiken, det är en annan femma. Hårt arbete som man sliter med dagligdags. Ska följa din blogg jag med, liksom andra skrivit här. Tack för att du delar med dig ;) // Janet

http://mammatilldiagnosbarn.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

http://dolphin.bloggplatsen.se/

22 april 2011 21:33

Tack för din kommentar!
Det är en tuff väg tillbaka efter en väggkrasch. Det är svårt för många att tro, att det finns så mycket problem kvar, när man ser tillsynes ganska frisk ut.
Från förnuftets tankar till att praktisera det i dagliga livet är svårt. Det krävs lång träning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dolphin - 13 oktober 2011 20:54

Oj, vad trött jag är. Jag är som sagt inne i ett bakslag, som är det längsta och tuffaste sedan väggkraschen. Jag har haft på tok för många stressymtom, så nu har jag fått börja med mediciner igen. Jag som verkligen inte ville det, men insåg att jag ...

Av dolphin - 5 oktober 2011 18:08

Jag har fått ett bakslag och det känns som ett rent h****e. Jag har känt att det varit på gång, men trodde att jag hade kontroll på det. Sömnen har blivit urkass, yr, magont, hyperventilat, panikångestattacker mm. Det är sååå jobbigt.   Förra vec...

Av dolphin - 27 september 2011 11:20


Jag har varit ganska stressad ett längre tag nu och märkt av kroppens signaler väl. Det jag inte gjort är att jag valde att inte ta dem på tillräckligt stort allvar. Kroppen är dock smart. Om man inte lyssnar, så tar den i lite hårdare. Igår på jobbe...

Av dolphin - 19 september 2011 21:19

Att falla tillbaka i gamla vanor är oerhört enkelt. Jag arbetar på samma arbetsplats, som när jag blev utbränd. Förut var jag högst ansvarig där, men nu är jag en vanligt anställd. Jag trivs oerhört bra med att ha fått möjlighet att kliva tillbaka et...

Av dolphin - 29 augusti 2011 21:44

Jag håller just nu på att gå en internetbaserad kurs för att bygga upp självkänslan med hjälp av KBT. Jag har kommit en bit in i kursen och har hamnat i en fas, när jag blir ganska ledsen. Jag har med hjälp av övningar i kursen börjat inse vad mitt e...

Presentation


Här inne kommer ni att kunna läsa om livet efter en väggkrasch, om vägen tillbaka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<<
April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards