Direktlänk till inlägg 25 april 2011

Trött och ledsen

Av dolphin - 25 april 2011 19:37

Denna påskhelgen har verkligen tagit på mina krafter. Maken har varit tvungen att jobba i princip hela tiden och jag har haft båda barnen själv. Det borde egentligen fungera bra, men jag har sådan prestationsångest och vill göra så mycket. Vi har varit ute nästan hela tiden. Det har varit picknick här och picknick där. Det har varit utflykter här och utflykter där och fixande av påskmat. Jag har varit megasocial med grannar och vänner.  Jag har kört full fart hela tiden och glömt att ta tid för mig själv och landa. De få stunder vi varit inomhus har jag fejat i hemmet med tvätt och disk mm.  Jag är ju så himla duktig, så det är väl inga problem att fixa det. Eller?


Det är nu ikväll, när jag satte mig i soffan, som jag kände hur high speedad min hjärna är. Jag känner mig helt slut i hela kroppen och gråten ligger i halsgropen. Krafterna känns som om de tagit slut helt. Tålamodet existerar inte. Hjärnan bara snurrar och snurrar.


Jag blir så trött på mig själv att jag aldrig lär mig. Jag måste försöka vara nöjd med att inte göra något speciellt. Jag måste försöka kunna säga nej till saker. Jag måste försöka sluta att initera saker och vara så himla klämkäck. Jag måste försöka prioritera mig själv. Att det ska vara så oerhört svårt. Just nu känner jag mig mest arg på mig själv. Jag förstår inte hur jag ska orka med en arbetsvecka ovanpå det här. Suck!

 
 
TheWayToLife

TheWayToLife

25 april 2011 21:05

Jag kunde ha skrivit ditt inlägg själv. Min sambo jobbar skift och kan inte alls hjälpa mig med mina barn som han gjorde förut. Jag stressar upp mig kopiöst över att "göra allt rätt" och perfekt, med resultatet av ungarna blir stressade, jag är helt slut och full av ångest över allt jag inte kunde göra bättre.

Lycka till på jobbet i veckan, du kommer göra ditt jobb precis så bra som DU kan den här tiden, och det duger mer än bra är jag säker på.

http://thewaytolife.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

25 april 2011 23:48

Bamsekram till dig

Psst har en tävling på min blogg, va me vettja, priset är ett tittskåp gjort av mig

http://erikacarpediem.bloggagratis.se

 
Baraa

Baraa

26 april 2011 21:21

Du skriver otroligt bra och analyserande. Att ha prestationsångest är vanligt därför behöver man känna igen sin kropps varningssignaler och sakta när det känns överväldigande.

http://person.bloggplatsen.se

 
D

D

26 april 2011 21:30

Tråkigt "TheWayToLife" att du ska behöva känna igen dig.
"Erika"; tack för kramen.
"Baraa"; kul att du gillar sättet jag skriver på.

http://dolphin.bloggplatsen.se

 
M

M

27 april 2011 22:31

Det är lustigt det där hur man ibland bara kör på i hundra knyck, utan att tänka på konsekvenserna sen.. Jag är lite av en expert på det, tyvärr..

Jag har haft så mycket för mig och stressar som aldrig förr, inte bra! Men läste ditt inlägg om självkänsla, jag tror att många saker som sker i nutid har med ens dåtid att göra. Och vi med dålig självkänsla har en tendens att alltid vara så nedrans DUKTIGA :(

Se inte den här påsken som ett nederlag, se det mer precis som du gjort... fått insikt att det blev lite tokigt. Och ge dig själv mer tid dom stunder du kan framöver.... vila, fota och sådant som är avkopplande för dig..

Och du är världens finaste människa D, och för att vara det så behöver du inte prestera eller vara på "tipptopp"... Jag tycker om dig <3

Varm kram/Trolltyg

http://trolltygensgalenskap.bloggplatsen.se

dolphin

27 april 2011 23:22

Tack för att du finns! Blir glad av dina ord!

 
Erika

Erika

13 maj 2011 08:42

Det enda man kan göra är att jobba med sig själv. För mig har det tagit lång tid att ens uppnå något som liknar att slappna av fast man "vill" göra tusen saker. Trots att jag kan strunta i att dra omkring som en virvelvind blir det ändå inte riktigt bra. Jag blir ARG för att jag inte orkar!

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att man faktiskt inte måste visa sig glad utåt. Min största räddning har varit att vara helt öppen med hur jag mår. Jag är noga med att förklara att jag har en dålig period eller behöver vila. Sen att kunna komma ihåg att stanna upp och andas.

Det spelar ingen roll om det ligger kvar lite disk och det är absolut inget fel i att våga be om hjälp. Ibland bara orkar man inte och då måste man prioritera sig själv! Ingen blir hjälpt av att man försöker leka hjälte hela dagarna. Det tar bara längre tid att komma tillbaka.

För mig har mina djur varit min räddning. Min osynliga sjukdom har hindrat mig från att skaffa familj som jag hade planerat och mitt förhållande höll inte. Det gjorde ont förut men jag har lärt mig att det viktiga är att leva dag för dag. Släpp all oro och all frustration över det förflutna. Man kan inte göra något åt det. Det är bara att ta itu med det som är precis framför näsan. Om det så är att sitta på sängen och vika sin tvätt sakta eller att tillåta sig att vila. Tillåt dig att känna att du är nöjd över de små sakerna du åstadkommit!

http://www.inka.bloggplatsen.se

dolphin

13 maj 2011 17:35

Tack för dina kloka ord!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dolphin - 13 oktober 2011 20:54

Oj, vad trött jag är. Jag är som sagt inne i ett bakslag, som är det längsta och tuffaste sedan väggkraschen. Jag har haft på tok för många stressymtom, så nu har jag fått börja med mediciner igen. Jag som verkligen inte ville det, men insåg att jag ...

Av dolphin - 5 oktober 2011 18:08

Jag har fått ett bakslag och det känns som ett rent h****e. Jag har känt att det varit på gång, men trodde att jag hade kontroll på det. Sömnen har blivit urkass, yr, magont, hyperventilat, panikångestattacker mm. Det är sååå jobbigt.   Förra vec...

Av dolphin - 27 september 2011 11:20


Jag har varit ganska stressad ett längre tag nu och märkt av kroppens signaler väl. Det jag inte gjort är att jag valde att inte ta dem på tillräckligt stort allvar. Kroppen är dock smart. Om man inte lyssnar, så tar den i lite hårdare. Igår på jobbe...

Av dolphin - 19 september 2011 21:19

Att falla tillbaka i gamla vanor är oerhört enkelt. Jag arbetar på samma arbetsplats, som när jag blev utbränd. Förut var jag högst ansvarig där, men nu är jag en vanligt anställd. Jag trivs oerhört bra med att ha fått möjlighet att kliva tillbaka et...

Av dolphin - 29 augusti 2011 21:44

Jag håller just nu på att gå en internetbaserad kurs för att bygga upp självkänslan med hjälp av KBT. Jag har kommit en bit in i kursen och har hamnat i en fas, när jag blir ganska ledsen. Jag har med hjälp av övningar i kursen börjat inse vad mitt e...

Presentation


Här inne kommer ni att kunna läsa om livet efter en väggkrasch, om vägen tillbaka.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<<
April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards